Tegenwoordig kun je vanuit je bank de hele wereld bekijken. Nieuws uit elk land, meningen uit elke hoek, drama's van mensen die je nooit zult ontmoeten. Het is alsof iedereen overal recht op heeft. Thomas a Kempis schreef vele eeuwen geleden iets wat in onze tijd nog scherper raakt. Veel kennis vult niet, schrijft hij, maar voert wel af. Wie alles wil weten, ontdekt dat er voor de dingen die er werkelijk toe doen geen aandacht meer overblijft.
Waarom willen we het weten?
Thomas stelt een eerlijke vraag. Wat brengt het je om dingen te kennen waar je niet over hoeft te oordelen, en waar God je geen verantwoording over zal vragen? Hij bedoelt niet dat alle nieuwsgierigheid slecht is. Hij bedoelt dat veel van onze nieuwsgierigheid eigenlijk afleiding is. Op het moment dat ik bezig ben met de twist tussen twee bekende mensen, hoef ik niet bezig te zijn met mijn eigen hart. Een drukke geest is een uitstekend excuus om aan zelfonderzoek te ontkomen.
Bewust kiezen wat binnenkomt
Thomas raadt aan om hier bewust mee om te gaan. Niet alles wat aangeboden wordt, hoef je in te nemen. Niet elke prikkel verdient je aandacht. Vraag bij wat je leest of bekijkt: zal dit mij helpen om God te dienen vandaag? Brengt dit mij vrede of onrust? Maakt dit mijn liefde voor anderen groter of kleiner? Wie zulke vragen stelt, gaat selectiever om met wat binnenkomt. En wie selectiever wordt, ontdekt dat er ineens ruimte vrij komt voor wat er echt toe doet. Zoek eerst het koninkrijk, zegt Jezus. De rest krijg je erbij.
Ter overdenking
- Welke informatie neem ik tot mij waar ik weinig aan heb?
- Wat zou er gebeuren als ik vandaag bewust minder zou kijken en meer zou luisteren naar God?